Vaarbewijzen voor alle plezierjachten
Vaarbewijzen voor alle plezierjachten
Als je goed kunt autorijden, kun je nog niet veilig varen!
- Een vaarbewijs is in Nederland verplicht voor het besturen van schepen
- die langer zijn dan 15 meter
- of harder kunnen varen dan 30 km per uur
- Vooral bij goed weer een alsmaar grotere drukte op de wateren (beroeps- en pleziervaart op dezelfde vaargebieden) nemen de gevaren toe.
- Steeds vaker ongelukken en aanvaringen voorkomen, vooral door onervarenheid en ondeskundige schippers
- Plezierjachten worden verhuurd aan personen
- zonder enige kennis van hoe te varen
- geen kennis hebben van de tekens, aanwijs- en verkeersborden op het water
- niet weten aan welke algemene voorschriften men zich op hert water moet houden.
Als ik minister was, dan zou ik om veiligheidsredenen een vaarbewijs verplicht stellen voor een ieder die een schip bestuurd. Ik zou dit willen verwezenlijken, door ieder jaar vanaf nu de eisen van invoering met 1 meter bootlengte te verkorten. Nu nog 15 meter lengte, volgend jaar 14 meter, 13 meter enz. tot dat alle scheepslengten aan de beurt zijn geweest en iedereen die een schip bestuurd een vaarbewijs heeft.
Door deze jaarlijkse aanwijzing van de groep, zullen de opleiding- en examenafnamecapaciteit door deze spreiding in de tijd, niet worden overbelast.
- Veiligheid op het water zal met het verloop van jaren sterk toenemen met als gevolg:
- minder schade!
- Minder juridische kwesties in zake schuld
- minder gewonden!
minder doden!
- Kosten van de handhaving door meer controles door waterpolitie
- Kosten van cursus en examen voor heel veel schipper
- Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
- Waterpolitie
Opleidingsinstituten (vaarbewijzen
Meer (gedetailleerde) cijfers of een schatting van de te realiseren effecten
meer vóór- en tegenargumenten, eventuele verbeteringen
Idee van:
Publicatiedatum van dit voorstel: 07/02/2023
* Voortdurend Voor Verdere Verbetering Vatbaar
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!