Betere bescherming tegen fraude van pinpashouders.

Betere bescherming tegen fraude van pinpashouders.

Banken, kom eens van de bank af!

De feiten
  • Het oplichten van pashouders met pincode is aan de orde van de dag
  • Het gaat daarbij vaak om grote bedragen die worden buitgemaakt..
  • Met name ouderen zijn hierbij vaak het doelwit
    • Zij worden thuis door personen telefonisch benaderd, die zich als bankmedewerker voordoen met de waarschuwing, dat hun bankrekening ernstig gevaar loopt te worden geplunderd.
    • Om dat te voorkomen vragen ze om de pincode van hun pas en zeggen direct dat een bankmedewerker langskomt om de pas op te halen en te zorgen dat er een nieuwe wordt bezorgt.
    • Ook wordt met name in supermarkten door handlangers de pincode afgekeken als er wordt afgerekend.
    • Vaak wordt nog in de winkel de pas (soms in de portemonnee) gerold en als dat niet lukt, wordt de persoon onderweg naar huis met een smoes de pas ontfutselen.
    • Ook wordt nog wel eens onder bedreiging het slachtoffer gedwongen de pas met pincode af te geven, met alle gevolgen van dien.
Het idee

Als ik minister was, dan zou ik de banken aansporen hun software-experts uit te dagen, software te ontwikkelen om hun klanten met pinpassen beter te beschermen tegen misbruik!

De specificatie van de software/systeemregels zou er globaal als volgt uit kunnen zien:

  • Van alle rekeninghouders met een pinpas worden de gemiddelden van de opnames geregistreerd en vastgelegd
  • Eveneens wordt vastleggen bij welke pinautomaten transactie doorgaans plaatsvinden
    • Zodra de gemiddelde opname (meer dan een nog vast te stellen percentage) hoger is dan het vastgelegde gemiddelde
    • en/of ook plaatsvindt bij een andere pinautomaat dan waar opnames doorgaans plaatsvinden,
      • wordt betreffende geldopname geblokkeerd en de betrokken bank
        • reageert niet en wacht tot de rekeninghouder contact opneemt en stelt vast of deze inderdaad degene is die hij/zij zegt te zijn. (is standaardprocedure)
        • of zendt een Sms- of Whatsapp bericht naar de mobiele telefoon van rekeninghouder met de (voorbeeld)-tekst:
          • Neemt u op dit moment bij de pinautomaat in de Maasstraat in Leiden €1.200 op?
            • Bij Ja wordt de blokkade opgeheven.
            • Bij Nee blijft de transactie geblokkeerd.
          • Daarnaast zou ik er voor pleiten, de 4-cijferige pincode uit te breiden naar 5 of 6 cijfers, zodat afkijken en onthouden lastiger wordt.
De voordelen
  • Minder van dit soort berovingen en misleidingen.
  • Minder financiële en fysieke schade
De nadelen
  • Kosten van de software aanpassingen door de banken (mogelijk gezamenlijk naar een eenduidig systeem)
Directbetrokkenen bij dit onderwerp
  • Ministerie van Justitie en veiligheid
  • De hier gevestigde banken
Wie helpt ons aan
  • meer vóór- en tegenargumenten, eventuele verbeteringen en/of cijfers, betere softwareregels
Meer informatie
Foto/video

Idee van: Ben
Publicatiedatum van dit voorstel: 20/05/2023

Ook dit voorstel onder het 5-letterig keurmerk: VVVVV*

* Voortdurend Voor Verdere Verbetering Vatbaar

2 Reacties

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *