Vermindering stroomverbruik bij personenverplaatsing door middel van roltrappen etc.

Vermindering stroomverbruik bij personenverplaatsing door middel van roltrappen etc.

Op en neer en neer en heen en weer!

De feiten
  • Doel van deze personenverplaatsingssystemen is een makkelijke en comfortabele methode om personen verticaal (loopbanden) en diagonaal (roltrappen) tussen hoogteverschillen (etages) te verplaatsen en daarmee ook de doorstroming bij drukte te bevorderen.
  • We vinden ze o.a. in:
    • Treinstations
    • Luchthavens
    • Ziekenhuizen
    • Parkeergarages
    • Warenhuizen
    • Stadions
    • Grote kantoren
    • En enkele andere gebouwen
  • 1ste traplift in de wereld werd in 1896 in de USA geïnstalleerd
  • 1ste traplift in Nederland in 1926 (Bijenkorf Den Haag)
  • De langste traplift is in het station Vijzelgracht, in Amsterdam. Deze is 47 meter lang,. overbrugd 20 meter hoogteverschil en daar sta je 1 minuut en 20 seconde op.
  • De gemiddelde roltrap heeft een capaciteit van ca. 4.000 personen per uur.
  • Jaarlijks gebeuren er bij het gebruik van deze verplaatsingssystemen ca. 500 ongelukken, voornamelijk door onoplettendheid van gebruikers
  • Het totaal aantal in Nederland geïnstalleerde trapliften is niet goed te achterhalen. maar het zijn er ruim meer dan 6.000. (Met dit aantal hebben we de besparingsberekening gemaakt.)
  • Roltrappen, loopbanden en draaideuren zijn continue energievreters

Een gemiddelde traplift gebruikt 45.000 KWU per jaar, dat is ca. 5.14 KWU per uur

Het idee

Als ik minister was dan zou ik bewerkstelligen, dat

  • Alle roltrappen, loopbanden en draaideuren in principe stil worden gezet!
  • Voorzie iedere roltrap, loopband en draaideur van sensoren die deze doen starten als er zich een persoon aanbied. (z.g. start-stop-systemen)
  • Plaats elektrisch hekjes aan bovenzijde van opgaande trapliften en het einde van loopbanden, die opengaan zodra de roltrap of loopband begint te lopen.
  • Voer voor de veiligheid voor al deze systemen een kortdurende lagere opstart snelheid in.
De voordelen
  • Een energiebesparing van ca. 52.762.000 KWU per jaar (vergelijkbaar met het energieverbruik van 21.000 huishoudens per jaar.
  • Minder ongelukken door lagere tijdelijke opstartsnelheid en plaatsing van hekjes
  • Lage energiekosten voor alle gebruikers.
De nadelen

Kosten om dit te realiseren

Directbetrokkenen bij dit onderwerp
  • Ministerie Volkshuisvesting (bouwbesluit)
  • Ministerie van milieu en energietransitie
  • Leveranciers van deze producten
  • Huidige gebruikers van deze apparatuur
Wie helpt ons aan
Meer informatie

Van de loopbanden en elektrische draaideuren zijn de aantallen moeilijk te achterhalen, maar de besparingen zullen naar verhouding niet veel afwijken en indien de bovenstaande maatregelen worden doorgevoerd, is er ook hier sprake van een substantiële vermindering van het elektriciteitsverbruik.

Globale berekening van besparingen bij roltrappen

is in draai Huidig Na
aantal werking tijd energie- invoering
trapliften per dag per jaar verbruik start/stop-
6.000 in in uren  in KWU systeem
  uren 365 5,14 36%
1 24 8.760 45.026
besparing
480 24 4.204.800 21.612.672 7.780.562
4.500 12 19.710.000 101.309.400 36.471.384
720 10 2.628.000 13.507.920 4.862.851
300 18 1.971.000 10.130.940 3.647.138
6000 146.560.932 52.761.936
Foto/video

Idee van: Tom
Publicatiedatum van dit voorstel: 04/12/2023

Ook dit voorstel onder het 5-letterig keurmerk: VVVVV*

* Voortdurend Voor Verdere Verbetering Vatbaar

0 Reacties

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *