Co2-reductie en energietransitie op het spoor

Co2-reductie en energietransitie op het spoor

Gedeng-gedeng, zelfs ‘dwarsliggers’ hebben hun positieve kanten!

De feiten
  • In Nederland ligt meer dan 7.000 kilometer spoor. Het grootste deel daarvan is geëlektrificeerd.
  • De spoorwegmaatschappijen samen met ProRail (de netwerkbeheerder) gebruiken gezamenlijk een zeer grote hoeveelheid elektriciteit.
    • Deze is nodig
      • bij de spoorwegmaatschappijen voor aandrijving en verlichting van hun materieel (passagiers- en vrachttreinen)
      • bij ProRail voor verkeerslichten en -systemen, wissels, overwegen, verlichting van de stations etc.

Spoorlengte in Nederland ca. 7.114 km

  • 70% daarvan is geëlektrificeerd
    • Aantal trein km per jaar is ca. 16.500.00
    • Aantal stations 399
    • Elektriciteitsverbruik van NS, Ariva, ProRail e.a. bedraagt ca. 130 miljoen KWh per jaar.
Het idee

Als ik minister was, dan zou ik er

  • bij ProRail er voor pleiten te onderzoeken of
    • de platte perronoverkappingen en die van de (ca. 400) stations kunnen worden voorzien van zonnepanelen
    • 1/3 zonnepanelen op de dwarsliggers tussen de rails van het spoor kunnen worden geplaatst en stel
      • dat ca. 6.000 km (van de 7.114 km) spoor hiervoor kan worden benut

dat betekent dat meer dan 15 miljoen 1/3 zonnepanelen kunnen worden geplaatst

  • dat 1/3 zonnepaneel ca. 50KWh per jaar levert.
  • met een gezamenlijke opbrengst van ca. 900 miljoen KWU,

waarmee betrokken maatschappijen onafhankelijk zijn geworden . (Voor onderliggende berekening zie: Meer informatie)

In de zomer zal de opbrengst ca. 70% en de winter ca. 30% zijn

Ook zal een goede oplossing moeten worden gecreëerd om de bij daglicht opgewekte stroom ook te kunnen gebruiken in de avond en nacht.

De voordelen
  • Mindere belasting van het elektriciteitsnet
  • Neemt geen extra plaats in zoals op weilanden

Bij panelen op de overkapping, minder sneeuw in de wissels

De nadelen
  • Kosten van onderzoek en proefnemingen
  • Investeringen bij realisatie
Directbetrokkenen bij dit onderwerp
  • Ministerie van en Infrastructuur en Vervoer.
  • Spoorwegmaatschappijen
  • ProRail
  • leveranciers
  • Installatiebedrijven
Wie helpt ons aan

Meer (gedetailleerde) cijfers (zie vraag bij voorstel) en een schatting van de te realiseren effecten.

meer vóór- en tegenargumenten, eventuele verbeteringen

Meer informatie

Onderliggende berekeningen van in het voorstel genoemde totaal bedragen

  • 6000 kilometer geschikt spoor = 6.000.000 meter X 3 bielsen per meter = 18.000.000 bielsen
  • op ieder biels een 1/3 zonnepaneel met een gemiddelde jaaropbrengst van ca. 50 KWU
  • geeft een totaal opbrengst van 18.000.000 X 50 KWU = 900.000.000 KWh per jaar.
  • De emmissiefactor van grijze stroom om 1 KWh elektriciteit op te wekken bedraagt ca. 0,65 Kilogram.
  • De 900 miljoen KWh X 0,65 KG CXO2-uitstoot per KWh is op jaarbasis 585.000 Ton minder CO2 uitstoot.

 

Foto/video

Idee van:
Publicatiedatum van dit voorstel: 13/02/2023

Ook dit voorstel onder het 5-letterig keurmerk: VVVVV*

* Voortdurend Voor Verdere Verbetering Vatbaar

0 Reacties

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *