CO2-uitstoot terugdringen op alle luchthavens en vliegbasis

CO2-uitstoot terugdringen op alle luchthavens en vliegbasis

totdat protestgroep roept, dat er een tekort aan CO2 dreigt!

De feiten
  • Gemiddeld aantal starts en landingen per vliegtuig per dag (ca. 2 starts + 2 landingen)
  • De vliegtuigen zijn per jaar gemiddeld 325 dagen operationeel
  • Gemiddeld aantal starts en landingen per jaar per vliegtuig ± 1.300
Het idee

Als ik minister was, dan zou ik ook de Co2-reductie op onze luchthavens en vliegbasis willen verminderen, zodat ook uit die hoek een bijdrage aan de zo gewenste CO2-reductie wordt verkregen.

Naast alle overige maatregelen om Co2-reductie te bewerkstelligen waaronder betere schonere motoren etc. zou ik de directies van Schiphol en alle andere Nederlandse luchthavens en leiding van de luchtmachtbasis opdragen om het zelf taxiën van vliegtuigen op zo’n kortmogelijke tijd volledig te staken. Dus de vliegtuigen en straaljagers gaan niet meer op eigen motorkracht naar en van de gate en hangar maar taxiën met behulp van de al in gebruik zijnde ‘pushback’-trucks naar en van de start- en landingsbanen.

Deze dienen voor dit doel vanaf hun fossiele brandstof uitvoeringen worden omgebouwd naar elektrisch aangedreven voertuigen c.q. worden daarvoor nieuwe elektrisch aangedreven trucs aangeschaft.

Technisch is het op dit moment al mogelijk dat de vliegtuigen zelf elektrisch taxiën. (in Duitsland loopt een test met een aangebrachte elektromotor aan de voorste wielen van het landingsgestel)

De besparing op kerosine bedraagt naar schatting ca. 225 miljoen liter en vermindering van CO2 van ca. 8,2 miljoen Kilo. (Voor berekeningen zie Meer informatie)

Bij realisatie daarvan, zou je kunnen denken aan een verschil in landing- en starttarieven voor vliegtuigen die dit wel of niet zelf kunnen, zodat luchtvaartmaatschappijen worden gestimuleerd deze extra voorzieningen op hun huidige toestellen aan te brengen en bij nieuw aan te schaffen vliegtuigen dit in de technische specificaties mee te nemen.

De voordelen
  • Voor de mensen die actief zijn op het platform minder
    • uitstoot van schadelijke stoffen
    • geluidoverlast
    • voor de luchtvaartmaatschappijen besparing van brandstoffen
    • voor de luchthavens die het voorbeeld geven
De nadelen
  • Aanschaffingen van nieuwe c.q. ombouwen van bestaande trucs
  • Meer personeel voor de luchthaven en vliegbasis op deze trucs
  • Groter electriciteitsverbruik voor het opladen van de accu’s
Directbetrokkenen bij dit onderwerp
  • Ministerie Infrastructuur en Waterstaat
  • Ministerie van Defensie
  • Ministerie van Stikstof??
  • Luchtvaartmaatschappijen
    • die daar hun thuisbasis hebben
    • die de luchthaven(s) aandoen
  • De luchthavens:
    • Schiphol Airport
    • Eindhoven Airport
    • Rotterdam/The Hage Airport
    • Maastricht/Aachen Airport
    • Groningen Airport
  • De vliegbasis:
    • Leeuwarden
    • Volkel
    • Eindhoven
    • De Peel
Wie helpt ons aan
  • Betere cijfers of een schatting van de te realiseren effecten.
  • meer vóór- en tegenargumenten, eventuele verbeteringen
Meer informatie

Globale berekening van de besparingen (voor bv. Schiphol)

  • Per vliegtuig, 325 dagen per jaar operationeel, met 4 starts/landingen (ca. 1.300) X 250 liter kerosinebesparing per keer = 325.000 liter per jaar.
  • Per jaar voor alle vluchten met 450.000 starts en landingen is dat

Een besparing c.q. een vermindering per jaar van:

  • 225.000.000 Liter kerosine.
  • en ca. 8.200.000 Kilo CO2 uitstoot.

Als alle luchthavens en vliegbasis dit in de praktijk brengen is er een duidelijke eerste bijdrage van de luchtvaart aan het terugdringen van de CO2-uitstoot.

Foto/video

Idee van: Tom
Publicatiedatum van dit voorstel: 19/02/2023

Ook dit voorstel onder het 5-letterig keurmerk: VVVVV*

* Voortdurend Voor Verdere Verbetering Vatbaar

0 Reacties

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *