Bumperklevers voortaan de klos!
Bumperklevers voortaan de klos!
Als je te dichtbij komt zet ik je op de foto!
- Met bumperkleven wordt bedoeld het bij een bepaalde rijsnelheid
- op te korte afstand van de daarvoor rijdend voertuig te rijden
- maar ook bij die rijsnelheid op te korte afstand achter in te voegen.
- Een vaak voorkomende verkeersovertreding
- Als er een politieauto in de buurt is gebeurt het veel minder.
- Vanwege de bewijslast moeilijk door politie te constateren, daardoor in de verhouding dat dit voorkomt, onvoldoende vaak beboet.
- Kan alleen bekeurd worden door staande houding (is geen z.g. Mulderovertreding)
- Deze staande houdingen gaan vaak gepaard met gevaarlijke inhaalmanoeuvres en zoeken naar een veilige plek om de bestuurder de horen en een bekeuring uit te schrijven.
- Veroorzaakt irritatie en stress bij het ‘slachtoffer’
- Kan lijden tot gevaarlijke situaties, waaronder kettingbotsingen
- Veroorzaakt soms verkeersruzie met gevaarlijke manoeuvres
Als ik minister was, dan zou ik in Europees verband bij de auto-industrie bevorderen, dat de parkeerhulpcamera aan de achterzijde van auto’s ook ingezet kunnen worden tegen het irritante en ook gevaarlijke bumperkleven in het verkeer.
- De bumperklever voortaan op de foto!
- Te dichtbij? De achterwaarts gerichte parkeerhulpcamera maakt, afhankelijk van de op dat moment gereden snelheid (door deskundigen te bepalen, vermoedelijk 75 Km en een mindere afstand van vermoedelijk 5 meter) een foto van het te dicht achteroprijdend voertuig.
- Camera maakt deze digitale opname zonder bemoeienis van de bestuurder van het betreffende voertuig, met kenteken (en afhankelijk van de privacy voorschriften) met of zonder de bestuurder in beeld.
- Deze opname wordt onder vermelding van
- gereden snelheid
- XY-coördinaten (i.v.m. plaatsbepaling)
- Tijdstip
- Datum
- Deze opname wordt onder vermelding van
per direct via G5 doorgezonden naar de verkeerspolitie in Driebergen, die het proces uitschrijft
- Waarop het CJI te Leeuwarden (nog de zelfde dag) de boete oplegt en daarna voor de incasso zorgt.
- Meer verkeersveiligheid.
- Minder irritaties en stress in het verkeer.
- Deze verkeersovertreding wordt beboet, hetgeen voorheen nauwelijks gebeurde
- Ontlasting van de verkeerspolitie
- De verkeerswetgeving zal op dat punt moeten worden aangepast
- Bij het op een te korte afstand invoegen vóór een ander voertuig, valt uiteraard niet onder deze regeling en moet worden gecorrigeerd door de voorwaarts gerichte camera.
- Iets hogere productiekosten van de voertuigen
- Ministerie Economische zaken
- Ministerie van Infrastructuur
- Ministerie van Justitie en Veiligheid (wetsaanpassing)
- Politie Driebergen
- CJI Leeuwarden
Meer gedetailleerde cijfers of een schatting van de te realiseren effecten, voor en nadelen.
Idee van:
Publicatiedatum van dit voorstel: 19/02/2023
* Voortdurend Voor Verdere Verbetering Vatbaar
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!