Bumperklevers voortaan de klos!

Bumperklevers voortaan de klos!

Als je te dichtbij komt zet ik je op de foto!

De feiten
  • Met bumperkleven wordt bedoeld het bij een bepaalde rijsnelheid
    • op te korte afstand van de daarvoor rijdend voertuig te rijden
    • maar ook bij die rijsnelheid op te korte afstand achter in te voegen.
  • Een vaak voorkomende verkeersovertreding
  • Als er een politieauto in de buurt is gebeurt het veel minder.
  • Vanwege de bewijslast moeilijk door politie te constateren, daardoor in de verhouding dat dit voorkomt, onvoldoende vaak beboet.
  • Kan alleen bekeurd worden door staande houding (is geen z.g. Mulderovertreding)
  • Deze staande houdingen gaan vaak gepaard met gevaarlijke inhaalmanoeuvres en zoeken naar een veilige plek om de bestuurder de horen en een bekeuring uit te schrijven.
  • Veroorzaakt irritatie en stress bij het ‘slachtoffer’
  • Kan lijden tot gevaarlijke situaties, waaronder kettingbotsingen
  • Veroorzaakt soms verkeersruzie met gevaarlijke manoeuvres
Het idee

Als ik minister was, dan zou ik in Europees verband bij de auto-industrie bevorderen, dat de parkeerhulpcamera aan de achterzijde van auto’s ook ingezet kunnen worden tegen het irritante en ook gevaarlijke bumperkleven in het verkeer.

  • De bumperklever voortaan op de foto!
  • Te dichtbij? De achterwaarts gerichte parkeerhulpcamera maakt, afhankelijk van de op dat moment gereden snelheid (door deskundigen te bepalen, vermoedelijk 75 Km en een mindere afstand van vermoedelijk 5 meter) een foto van het te dicht achteroprijdend voertuig.
  • Camera maakt deze digitale opname zonder bemoeienis van de bestuurder van het betreffende voertuig, met kenteken (en afhankelijk van de privacy voorschriften) met of zonder de bestuurder in beeld.
    • Deze opname wordt onder vermelding van
      • gereden snelheid
      • XY-coördinaten (i.v.m. plaatsbepaling)
      • Tijdstip
      • Datum

per direct via G5 doorgezonden naar de verkeerspolitie in Driebergen, die het proces uitschrijft

  • Waarop het CJI te Leeuwarden (nog de zelfde dag) de boete oplegt en daarna voor de incasso zorgt.
De voordelen
  • Meer verkeersveiligheid.
  • Minder irritaties en stress in het verkeer.
  • Deze verkeersovertreding wordt beboet, hetgeen voorheen nauwelijks gebeurde
  • Ontlasting van de verkeerspolitie
De nadelen
  • De verkeerswetgeving zal op dat punt moeten worden aangepast
  • Bij het op een te korte afstand invoegen vóór een ander voertuig, valt uiteraard niet onder deze regeling en moet worden gecorrigeerd door de voorwaarts gerichte camera.
  • Iets hogere productiekosten van de voertuigen
Directbetrokkenen bij dit onderwerp
  • Ministerie Economische zaken
  • Ministerie van Infrastructuur
  • Ministerie van Justitie en Veiligheid (wetsaanpassing)
  • Politie Driebergen
  • CJI Leeuwarden
Wie helpt ons aan

Meer gedetailleerde cijfers of een schatting van de te realiseren effecten, voor en nadelen.

Meer informatie
Foto/video

Idee van:
Publicatiedatum van dit voorstel: 19/02/2023

Ook dit voorstel onder het 5-letterig keurmerk: VVVVV*

* Voortdurend Voor Verdere Verbetering Vatbaar

0 Reacties

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *