De N9 wordt bijzondere snelweg A9

De N9 wordt bijzondere snelweg A9

Een half miljoen inwoners kunnen sneller uit de voeten!

De feiten
  • De huidige A9 loopt van de A1 bij knooppunt Diemen, via de zuidwestelijke flank van Amsterdam, Haarlem en IJmuiden, tot ten zuiden van Alkmaar
  • De N9 start na de rondweg in Alkmaar en loopt door tot Den Helder
  • Dit stuk N-weg is ca. 36 km lang
  • Deze provinciale 80-km-per-uur-weg kent de nodige gelijkvloerse rotondes, kruisingen en verkeerslichten.
  • Daarnaast wordt deze weg gebruikt voor
    • Het doorgaande verkeer
    • Het regionale verkeer
    • Meer dan 1 miljoen toeristen dat jaarlijks van en naar Texel gaat.
Het idee

Als ik minister was, dan zou ik de huidige N9 als volwaardige A9 autosnelweg doortrekken naar Den Helder, om de inwoners boven Alkmaar en West-Friesland, (samen zo’n klein half miljoen inwoners) een betere bereikbaarheid te bieden.

Het bijzondere van dit plan houdt in, dat Ik bij het realiseren van dit traject een gedeelte, (ca. 21 van de 36 kilometer) op ca. 7 meter boven het Noorzeekanaal aan te leggen. Dit zou technisch kunnen vanaf Burgervlotbrug tot even ten zuiden van Den Helder.

De voordelen
  • Bevordering van de economische en toeristische ontwikkeling van het gebied boven Alkmaar.
  • Accepteren dat ook Den Helder een volwaardige stad is (55.000 inwoners) die recht heeft op een aansluiting op het A-wegennet
  • Verder een verbeterde bereikbaarheid voor bieden:

o   inwoners van het buitengebied (West-Friesland)

o   de Marinehaven Den Helder

o   Den Helder Airport

o   Snellere verplaatsing van hulpdiensten als brandweer en ambulances

  • Alkmaar wordt verlost van de enorme verkeersbelasting op hun rondweg.
  • Met geschetste oplossing kan de bestaande infrastructuur grotendeels beschikbaar blijven als N9 voor plaatselijk en regionaal verkeer
  • Voor een deel geen grondaankopen en/of onteigeningen nodig.
  • Deels geen ruimteverlies op het vaste land
  • Ontwikkeling van nieuwe bouwtechniek (langste brug ter wereld) met mogelijkheden kennis te verkopen in het buitenland
  • Verzakkingen van wegdek en kostbaar onderhoud zijn deels verleden tijd
  • Opsteker voor zowel de bouwondernemingen als de betoncentrales
    • Bijna alle delen kunnen elders worden aangemaakt
    • Alle deze prefab delen kunnen per schip worden aangevoerd

Het A-wegennet van Nederland wordt verder gecompleteerd

De nadelen
  • Horizonvervuiling
  • Hogere aanvangsinvestering
  • Even wennen aan de gedachte
  • Beperktere hoogte voor de pleziervaart (zeilschepen dienen met gestreken mast te varen)
Directbetrokkenen bij dit onderwerp
  • Ministerie Infrastructuur en Waterstaat
  • Ministerie van Financiën
  • Provincie Noord-Holland
  • Gemeenten langs de route
Wie helpt ons aan
  • Meer (gedetailleerde) cijfers of een schatting van de te realiseren effecten.
  • meer vóór- en tegenargumenten, eventuele verbeteringen
Meer informatie
Foto/video

Idee van:
Publicatiedatum van dit voorstel: 19/02/2023

Ook dit voorstel onder het 5-letterig keurmerk: VVVVV*

* Voortdurend Voor Verdere Verbetering Vatbaar

0 Reacties

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *