De goedkoopste supermarkt? Of de gezondste? Combinatie mag ook

De goedkoopste supermarkt? Of de gezondste? Combinatie mag ook

Welke ‘super wordt voorgoed mijn favoriete ‘super’?

De feiten
  • Meer dan 50% van de Nederlandse bevolking heeft overgewicht
  • Nagenoeg alle voor consumptie bedoelde producten bevatten te veel

o   vet

o   zout

o   suiker

o   kleurstoffen

o   geurstoffen

o   smaakstoffen

  • conserveringsmiddelen
  • Er worden meer dan strikt noodzakelijk veel te veel onder E-nummers vallende stoffen aan voedselproducten toegevoegd
  • Er wordt groenten en fruit aangeboden die met te veel chemicaliën en giffen zijn bespoten.
  • Er worden te veel dieronvriendelijke producten aangeboden
  • Er zijn nog te weinig producten uit de streek in het assortiment
  • Er zijn te veel producten in de winkels met onredelijke (inkoop)prijzen voor de producenten.
Het idee

Als ik minister was, dan zou ik de grotere supermarktketens in Nederland willen uitdagen niet alleen de goedkoopste te zijn, maar vanaf nu ook de gezondste!

‘Gezonder leven’, betekent doorgaans ook ‘Langer leven’. Dus, hoe langer de klant van de betreffende supermarkt leeft, des te langer zal deze ook daar blijven kopen.

Omdat onze regering het gezondheidsstreven hoog in het vaandel heeft staan, daag ik de in Nederland opererende supermarktketens uit deze uitdagingen aan te gaan en op deze wijze klanten voorgoed aan zich te binden en langerlevende klanten te kunnen begroeten, kortom:

  • welke ‘super’ neemt het voortouw en
  • stopt definitief met de verkoop van dierlijke producten die niet diervriendelijk zijn geproduceerd?
  • durft het aan, eerder dan de verplichte datum en gericht op weg naar een rookvrije generatie, te stoppen met de verkoop van tabaksartikelen en laat dit over aan de gespecialiseerde tabakszaken? De Lidl geeft het goede voorbeeld!
  • begint een kritisch zelfonderzoek naar alle eigen merken en levensmiddelen met te veel’?
  • verwijdert na waarschuwingen aan toeleveranciers van ongezonde A-merken (met te veel) hier wat aan te doen, met de dreiging hen anders uit de schappen te weren, of een mindere plek toe te bedelen?
  • stopt met reclame-uitingen en voordeelacties voor minder gezonde en ongezonde producten en biedt deze ook niet meer aan in de z.g. 1 + 1 gratis.
  • stopt met de verkoop van sterk alcoholische dranken en laat dit over aan de daartoe beter geoutilleerde slijterijen?
  • is bereid, zodra het is toegestaan, de verkoop van kweekvlees te bevorderen
  • producten en biedt deze ook niet meer aan in de z.g. 1 + 1 gratis.
  • zal de inkoop bij hier gevestigde verticale land- en tuinbouw bevorderen
  • legt eerder de keuze bij producten ‘dicht bij huis’ geproduceerd en beperkt de import van ‘ver weg’ steeds meer?
  • is bereidt met een open calculatie te werken, voor producten die van boer en tuinder worden ingekocht ,zodat consument kunnen zien, dat deze producenten een redelijke prijs krijgen voor hun producten
  • voorkomen, dat toeleveranciers (vooral bij visproducten, maar soms ook wel bij vlees) geen water toevoegen aan het product en/of de verpakking.
  • zal het gebruik van plastic verpakkingen sterk verminderen en deze eisen ook stellen aan leveranciers van A1 producten en tevens van hen eisen doelmatige verpakkingen toe te passen
  • zal strengere eisen stellen rond de hygiëne van de eigen productiemedewerkers, het winkelpersoneel op de versafdelingen, maar ook de ‘verder weg’ gelegen producties, deze te controleren en te handhaven.

Resumerend: Welke supermarktketen gaat voor de filosofie dat gezondere klanten langer zullen leven, langer klant zullen blijven en het eigen belang daarbij en rol mag spelen.

De voordelen

Voordelen:

  • Aangespoord door de onderlinge concurrentie en ‘de boot niet te willen missen’, zullen mogelijk meerdere ‘supers’ maatregelen nemen:
    • Gezondere bevolking die gemiddeld langer gezond zal leven.
    • Door stoppen met dieronvriendelijk geproduceerde producten minder dierenleed, waardoor betreffende producenten hun wijze van produceren wel moeten verbeteren!
    • Door verplaatsing van
  • sterke alcoholhoudende dranken naar de slijterijen,

en

  • rookartikelen naar de tabakswinkels

Een betere controle op het voorkomen van verkoop aan minderjarigen en een

betere bedrijfsvoering voor deze 2 typen ondernemingen, waarbij de omzet in de tijd steeds verder zal teruglopen.

De nadelen
  • Vermindering van
    • de omzet door te stoppen met verkoop van tabaksartikelen en sterke drank.
    • de winstcapaciteit voor de ‘supers
    • Mogelijk zullen niet alle supers deze omslag (die ieder Nederlander wil) overleven.
Directbetrokkenen bij dit onderwerp
  • Ministerie van Zorg en Welzijn
  • Ministerie van Economische zaken
  • Ministerie van Natuur en milieu
  • Alle Supermarktketens
  • Boeren en Tuinders
  • Tabakszaken en Slijterijen
Wie helpt ons aan
Meer informatie
  • meer vóór- en tegenargumenten, eventuele verbeteringen en/of cijfers?
Foto/video

Idee van: Ben
Publicatiedatum van dit voorstel: 18/05/2023

Ook dit voorstel onder het 5-letterig keurmerk: VVVVV*

* Voortdurend Voor Verdere Verbetering Vatbaar

0 Reacties

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *