Nederland creëert speciale Nationale luchtvrachthaven ‘De Peel’

Nederland creëert speciale Nationale luchtvrachthaven ‘De Peel’

Eerlijker verdeling van geluidsoverlast en ontlasting van Schiphol

De feiten
  • De huidige vliegbasis ‘De Peel’ is:
  • in principe een ‘slapende’ militaire vliegbasis
  • Defensie wil er weer op gaan vliegen en bereidt dit voor
  • beperkt in gebruik bij de Koninklijke Luchtmacht
    • met de activiteiten van de geleidewapens (GGWDP)
  • beschikt over een start- en landingsbaan van ± 800 meter lengte.
  • is gelegen in een dunbevolkt gebied ‘De Peel’ (Midden-Limburg)
  • op een centrale plek binnen de BeNeLux en op een afstand van:
    • 136 km van Schiphol
    • 16 km van de A67 (Eindhoven – Venlo)
    • 14 km van de A73 (Venlo – Nijmegen)
    • 19 km van de A50 (Eindhoven – Arnhem
    • 34 km van Helmond
    • 36 km van Venlo
    • 35 km van Eindhoven
Het idee
  • Als ik minister was, dan zou ik Schiphol willen ontlasten en voor ‘Nederland Distributieland’ een gespecialiseerde luchtvrachthaven creëren in De Peel (L).
  • Plaats de enige militaire activiteit (GGWDP) over naar Luchtmachtbasis Volkel op 24 km afstand. Hemelsbreed is het 9 KM
  • Pas het bestemmingsplan zodanig aan dat Vliegbasis De Peel kan functioneren als luchthaven van internationale betekenis, speciaal voor luchtvrachtvluchten.
  • Biedt aan initiatiefnemers de gelegenheid een vrachtafhandelings-vliegveld te bouwen inclusief de daarvoor noodzakelijke infrastructuur.
  • Creëer gunstige vestigingsvoorwaarden voor de eerste internationale luchtvrachtbedrijven die zich daar willen vestiging.
De voordelen
  • Betere verdeling van het luchtruim boven Nederland
  • Specialistischer luchthaven trekt extra vracht en daarmee extra werk
  • Nieuwe werkgelegenheid in economisch zwakke regio
  • Minder geluidoverlast rond Schiphol
  • Geeft een extra dimensie aan ‘Nederland Distributieland!’
  • Nederland heeft dan net als België een gespecialiseerde vrachtluchthaven
  • Kan dienen als uitwijkhaven voor de airports Eindhoven en Maastricht/Aken
  • Kan indien noodzakelijk ook als uitwijkhaven voor Volkel dienen
  • Besparing voor Defensie t.g.v. overdracht basis aan Verkeer en Waterstaat.
  • Schiphol kan zich verder toeleggen op de zo belangrijke internationale hub-functie voor passagiers met alleen beperkte luchtvrachtlading in de passagierstoestellen.
De nadelen
  • Geluidsoverlast in een nu rustig gebied
  • Kosten van verlenging en verzwaring van de start-/landingsbaan
  • Verplaatsingskosten van de huidige militaire activiteit
  • Meer vrachtverkeer over de weg tussen Schiphol en de Peel
Directbetrokkenen bij dit onderwerp
Wie helpt ons aan

Ministerie van Defensie

Ministerie van Verkeer en Waterstaat

omwonenden

provincie

gemeenten

Meer informatie
Foto/video

Idee van: Tom
Publicatiedatum van dit voorstel: 13/10/2023

Ook dit voorstel onder het 5-letterig keurmerk: VVVVV*

* Voortdurend Voor Verdere Verbetering Vatbaar

0 Reacties

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *