Nederland pleit voor invoering van accijns op kerosine in de hele EU

Nederland pleit voor invoering van accijns op kerosine in de hele EU

3 vliegen in 1 klap (zie onder de voordelen)

De feiten
  • Kerosine is de gebruikelijke brandstof voor straalvliegtuigen
  • De prijs van kerosine verschilt sterk per land en wordt ook beïnvloed door internationale omstandigheden,
    • En deze bedraagt bijv. in Nederland ca. €0,64 (’23)
    • en die van bio-kerosine tot 3a 4 x zo duur (’23)
  • Europese luchtvaartmaatschappijen moeten binnenkort verplicht 6% bio-kerosine bijmengen
  • Luchtvaartmaatschappijen betalen momenteel geen accijns op kerosine
  • Hierdoor zijn
    • niet realistisch (lage) tarieven in het luchtverkeer mogelijk
    • zeker, binnen Europa waardoor luchtvaartmaatschappijen in het voordeel zijn t.o.v. het andere verkeer (trein en auto)
  • Jaarlijks wordt er in Europa voor ca. 35.000.000.000 Kilo kerosine getankt, dat is bij een soortelijk gewicht van ca. 0,8 ca. 43.000.000.000 Liter
  • In veel luchtvaartverdragen is vastgelegd dat er geen accijns op kerosine zal worden geheven
Het idee

Als ik minister was, dan zou ik er in Brussel voor pleiten om over alle binnen de EG getankte kerosine (voorlopig niet op bio-kerosine) zelf daarop accijns te heffen

alle luchtvaartverdragen die dit blokkeren op dit punt te wijzigen of op te zeggen.

  • In alle 27 landen van de gemeenschap exact het zelfde accijnstarief toe te passen
  • ook de maatschappijen van buiten de EG die hier tanken betalen deze niet verrekenbare accijns
De voordelen
  1. Trein (voor de korte afstand)  kan beter concurreren met het vliegtuig
  2. Alle ontvangen accijns wordt door de 27 landen afgedragen aan Brussel (de EG), waardoor
    1. deze inkomsten in mindering kunnen worden gebracht van de eigen begroting
    2. de bijdragen van de netto bepalende EG-landen kan worden verlaagd.
  1. Berekeningen leren, dat een accijns van €0,15 per liter een opbrengst genereerd van €10.750.000.000
  1. Door deze verhoging van de kostprijs van kerosine,
    • komt deze dichter bij de hogere prijs van het (verplicht 6%) bijmengen van bio-kerosine en straks de duurdere groene waterstof
    • zullen verhogingen van dit percentage bijmenging (beter voor het milieu) makkelijker haalbaar worden.
De nadelen
  • Meer administratieve rompslomp voor de nationale belastingdiensten
  • Hogere vliegticketprijzen
Directbetrokkenen bij dit onderwerp
  • Ministeries van Financiën in de 27 lidstaten
  • Ministerie van Buitenlandse zaken
  • IATA
  • Europese Luchthavens
Wie helpt ons aan
Meer informatie
  • meer vóór- en tegenargumenten, eventuele verbeteringen en/of cijfers?
Foto/video

Idee van: Tom
Publicatiedatum van dit voorstel: 29/05/2023

Ook dit voorstel onder het 5-letterig keurmerk: VVVVV*

* Voortdurend Voor Verdere Verbetering Vatbaar

0 Reacties

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *